Artykuł

Typografia w procesie tworzenia identyfikacji

Na proces tworzenia systemu identyfikacji wizualnej składa się wiele czynników. Dobranie odpowiednich środków wizualnych wymaga szerszego spojrzenia na markę, a ich prezentacja wpływa bezpośrednio na postrzeganie jej przez odbiorców. Tam, gdzie kolor wywołuje emocje, typografia oddaje osobowość – dla przykładu: niektóre kroje pisma można wyraźnie zinterpretować jako klasyczne, nowoczesne, formalne lub swobodne. Mieszanie wielu krojów pisma w celu stworzenia odrębnego stylu typografii pozwala markom pokazać ich wielopłaszczyznową osobowość.
Niezależnie od kontekstu i potrzeb klienta kluczowe jest utrzymanie spójności pomiędzy poszczególnymi elementami identyfikacji.

Za wyborem stoją również liczne decyzje projektowe, które musimy podjąć, aby dotrzeć do odpowiedniego rozwiązania.

Dobór odpowiedniej typografii nie jest przypadkiem, a wybór tej właściwej definiuje nam często charakter prowadzonej działalności.
Jedna z najbardziej popularnych wirtualnych bibliotek typograficznych Google Fonts oferuje ponad tysiąc bezpłatnych, licencjonowanych krojów, które możemy wykorzystać kreując swoją markę. Zdarzają się też sytuacje, w których warto wykorzystać bardziej unikatowe rozwiązania i jeśli projekt tego wymaga- wykupić krój z domu typograficznego.

Czym więc się kierować w momencie wyboru i na jakie kryteria powinniśmy zwracać uwagę?



Kryterium wyboru

Każdy krój pisma ma swój własny, wyraźny charakter i styl wyrażający treść. Przeciętny Kowalski, nie specjalizujący się w branży mógłby mieć wiele zastrzeżeń do tego stwierdzenia, ale doświadczony projektant tę wiedzę będzie mógł przeobrazić w projekt o solidnych filarach.
Zanim zaczniemy pracę nad typografią musimy określić jej funkcję. Projektując logotyp projektant będzie bardziej elastyczny, nieco mniej gdy jego zadaniem będzie praca nad składem czasopisma- w tym wypadku warto opierać się o stare, wypracowane już założenia. Jednym z nich, w zasadzie głównym i niezmiennym jest czytelność. Od wielu lat przyzwyczajamy nasz mózg do pewnego schematu prezentacji gazet, publikacji, książek, a każda kreatywna zmiana może nieść ze sobą negatywny skutek. Wróćmy jednak do naszego głównego tematu- identyfikacji wizualnej.

“Krój pisma to wizualny głos. Bez czytania przekazuje swoje przesłanie” — Laura Worthington


Charakter marki, czyli jak chce być postrzegany?

To pytanie powinniśmy postawić sobie już na samym początku, bowiem każde następne kroki będą odwoływać się właśnie do tego fundamentalnego pytania. Określenie charakteru branży i jego sposobu komunikacji jest drogowskazem nie tylko w przypadku określenia elementów wizualnych, ale również w przypadku doboru odpowiedniej typografii.

Poniżej przedstawiam dwie przykładowe marki, z różnych sektorów, które świadomie wykorzystały typografię w projekcie swoich znaków graficznych. Niech posłużą jako inspiracja do dalszych działań.

Nike Swoosh

Logotyp Nike Swoosh to niewątpliwie jedno z najbardziej rozpoznawalnych znaków na świecie. Chodź powyższa wersja różni się (głównie typograficznie) od pierwotnego projektu to świadomość użycia takiej formy typografii zasługuje na uznanie. Projektant nawiązując do dynamicznego znaku graficznego wykorzystał równie dynamiczną formę fontu- kursywę. To właśnie jej zastosowanie sprawiło, że całość nabrała dodatkowego waloru i wzmocniła sygnet. Całość obrazuje nam właśnie te cechy, które właściciel marki- Phil Knight wyznaczył sobie jako cel: ruch i szybkość.
Mocna, wyboldowana typografia podkreśla dodatkowo stabilność firmy. Zasadnie, zachowując spójność moglibyśmy wykorzystać masywność tego kroju do innych projektów tej marki; posterów lub np. krótkich treści postów na portalu społecznościowym. Nie jest to oczywiście jedyna droga, którą należy podążać budując markę o podobnych wartościach, ale niewątpliwie duża inspiracja do własnych projektowych poszukiwań.

AC/DC

Tym razem logotyp znanego na całym świecie australijskiego zespołu rockowego AC/DC. Wprowadzenie do typograficznego znaku elementu pioruna nawiązuje do elektryzującej muzyki. Pomijając tę koncepcyjną ciekawostkę, ciekawe jest użycie samej formy typografii. Masywne litery inspirowane gotycką typografią i rzeźbione krawędzie dodają mocnego wydźwięku. Ostre wykończenia liter spójnie nawiązują swoją formą do zawartego w znaku symbolu pioruna.

Mocne brzmienia, wyrazisty akcent i elektryzująca muzyka to właśnie esencja tego znaku. I choć krój ten świetnie prezentuje się w przypadku krótkich form (jak ta powyżej) to wykorzystanie go do dłuższych składów tekstów byłoby strzałem w kolano. Krój ten bowiem zachowuje czytelność jedynie w krótkich, nagłówkowych treściach.

Kilka uwag na koniec

1. W przypadku poszukiwania tego jedynego kroju, zwróć uwagę na ilość odmian danego pisma- grubości. W wielu przypadkach będziesz chciał podkreślić lub uwydatnić niektóre słowa. Odmiana styli typograficznych zapewni tobie elastyczność i pomoże w ustaleniu hierarchi w danych fragmencie tekstu.

2. Istnieje kilka dobrych narzędzi do parowania fontów. Pomagają zasugerować ich łączenia i mogą pomóc, gdy chcesz wykorzystać dwie lub więcej krojów dla marki.

3. Upewnij się, że wybrane przez Ciebie kroje typograficzne są czytelne, elastyczne i komplementarne z innymi elementami twojej identyfikacji. A jeśli Twoja branża jest cyfrowa, musisz wziąć pod uwagę takie czynniki jak dostępność- zgodnie z ustawą o osobach niepełnosprawnych (ADA).

4. Warto śledzić najnowsze trendy w typografii. Mogą być dla Ciebie świetną inspiracją.  

Zacznijmy

projekt

Skontaktuj się. Chętnie poznam Twoją markę i zarekomenduję dalsze działania w oparciu o Twoje potrzeby.

ładowanie...
ładowanie...